onsdag 10 oktober 2012

Linssoppa och korvgryta

Gårdagen bjöd på (eller ja, bjöd och bjöd...) linssoppa och korvgryta.

Gjorde soppan rakt av efter detta recept.

Linssoppa (2 portioner)

1 morot
1 vitlöksklyfta
3/4 dl röda linser (okokta)
2 1/2 dl krossade tomater
2 1/2 dl vatten
1 tsk torkad timjan
1 krm chilipulver
1/2 tsk salt

  •  Fräs morötter och pressad vitlök tillsammans i en kastrull i några min. 
  • Skölj linserna snabbt i vatten och lägg dem i kastrullen tillsammans med krossade tomater, vatten, timjan, chilipulver och salt i kastrullen.
  • Låt puttra i ca 15 min tills linserna är mjuka och smaka sedan av med kryddor. (Jag hade i mer av både chilipulver och timjan då jag inte tyckte den angivna mängden gav särskilt mycket smak).






Korvgryta (2 portioner)

ca 200 g falukorv
1 liten gul lök (eller ½ stor)
200 g krossade tomater
1 dl mellangrädde (eller annan grädde går såklart lika bra, det var vad jag råkade ha hemma)
1 msk fransk senap
1 msk tomatpuré
salt
peppar
franska örter (valde jag att krydda med, gå efter egen smak)
Något form av mjöl eller maizena till redning

Fräs lök och korv. Häll över krossade tomater och grädde och tillsätt senap, tomatpuré samt kryddor. Rör ihop alltsammans och smaka av med både kryddor, senap och puré efter smak. (Red såsen med lite mjöl för tjockare konsistens om så önskas).
Servera tillsammans med ris och en göttig sallad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar