fredag 19 oktober 2012

Pestokyckling

1. Jag fullkomligt älskar kyckling.
2. Att kombinera det med grön pesto är gudagott.
3. Tja...Finns inte så mycket mer att säga! Slänger upp ännu ett snabbt och superenkelt favoritrecept.

Det här med mängder är som bekant inte min grej när det kommer till matlagning, allrahelst inte nu när jag bor själv och bara har mig själv att laga till. Min matlagning är allt som oftast på en höft och känsla när det kommer till sådant man inte behöver mäta. Kan ju vara idé att vara mer försiktig och inte gå helt bananas när det kommer till kryddning och sånt brukar jag tänka, är svårt att balansera upp smakerna om de en gång är i maten. Men typ grädde, creme fraiche, mängden svamp osv, det är ju bara efter vad man själv gillar och hur stor mängd ingredienser man har annars. Men lite uppskattning av mängder kan jag nog försöka mig på.

Pestokyckling  2 portioner
1-2 kycklingfilér
Färsha champinjoner efter smak
ca ½ purjolök (kan uteslutas eller ersättas med lökpulver, men äkta lök ger godast smak enligt mig)
2-3 dl matlagningsgrädde
2-3 msk grön pesto
Salt
Peppar

Stek kycklingen och skär den sedan i bitar (eller om du steker den i småbitar). Skiva champinjoner och finhacka purjolöken och fräs det tillsammans till det fått fin färg, dock utan att bränna dem alltför hårt. Tillsätt matlagningsgrädde, pesto och smaka av med salt och peppar (inte alltid nödvändigt). Önskas tjockare konsistens så red med lite mjöl. Tillsätt den stekta kyckling och låt det koka samman någon minut. 
Servera till ris eller pasta och en god sallad! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar