fredag 30 november 2012

Julbak!

Ett antal plåtar, varv på jul-spellistan och diskberg senare är årets julbak klart! 


Minimuffins med smak av choklad och apelsin (antal: många!)

2 ägg

3 dl socker
100 g smält smör
ca 5 dl mjöl
2 ½ dl mjölk
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
ca 3 msk kakao
100 g mörk choklad med apelsinsmak
Skal och saft av ½-1 apelsin

  • Vispa ägg och socker pösigt.
  • blanda alla torra ingredienser i en separat skål och vänd sedan ned det i smeten tillsammans med det smälta smöret och mjölken.
  • Smält chokladen över vattenbad eller i mikron och tillsätt den i smeten.
  • Riv skal och pressa i apelsinsaft efter smak.
  • Töm upp i formar (Jag använda mig av småkaksformar för jag ville ha mini-muffins)
  • In i ugnen på 175° i ca 10-15 min. Varierar beroende på storlek.





Frosting

50 g mjukt smör
100 g cream cheese
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Rivet skal och saft från 1 apelsin
(1 msk citronsaft - Grundreceptet) 

(Pga apelsinsaften blev dock min frosting väldigt löst och jag fick ha i mängder av florsocker och slutligen potatismjöl för att få den fast nog att kunna spritsa. Men detta är grundreceptet från Leila som funkar utmärkt om man inte tillsätter mer vätska än det som står)




Saffransbullar med vanilj
Här snackar vi goda saffransbullar! Receptet finns här på icas hemsida. 
I år lyckades jag med dem på första försöket du mamma!
Förra året fick vi slänga vår första deg då min kära moder tog fel på salt och socker och drog i 1 ½ dl salt i degen varpå min syster smakar och frågar lite skeptiskt "Ska den va såhär salt??" 
Det skulle den inte nej...




Bullberg - mums!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar