torsdag 21 februari 2013

The Nike Blast 2013




GRIT!



ViPR!


Under ViPR-passet hamnade jag bredvid Pekka Heino och träningsexperten från Go'kväll och i tisdagskväll skymtade jag förbi i tv-rutan, haha! 

Man får en underbart skön träningströja om man fotar sig i Nikes fotobås. 


 


Några veckor senare får jag tummen ur att skriva något om Nike Blast. Älska mina bilder btw. Visste att min mobilkamera var dålig, men när jag numera har en Iphone 5 och skulle tömma den gamla mobilen på bilder så insåg jag HUR jäkla dåliga den var. Men men, syns alltid något!

Nike Blast är som sagt ett träningskonvent under två dagar som anordnas i globen varje år och är sinnessjukt roligt! kostar 2100 kr och då ingår 6-8 träningspass/föreläsningar per dag + en goodiebag (en gympapåse med hårprodukter, vattenflaska, proteinbars mm) + en jätteskön träningströja OCH ett par träningsskor av bra kvalitet. Årets skor på nedersta bilden, väldigt mjuk lätt och något annorlunda modell. Sen är själva upplevelsen och stämningen värd varenda krona bara det!

De pass jag gick på under helgen var:
Lördag
  • Street fight
  • NTC focused fight
  • Strip BED
  • NTC focused Core
  • RMP
  • Strong is the new skinny (föreläsning)
Söndag
  • GRIT strenght
  • ViPR
  • NTC train to run
  • CORE connection (Fast där gick vi efter typ 15 min då vi insåg att det var ett yogabaserat pass och vi  såg ut som en jäkla parodi för att ens försöka)
  • BODYCOMBAT
  • My positive life (föreläsning - Andreas Lundstedt)
  • Strong thru your body and soul (Föreläsning - Kristin Kaspersen)


Tänkte skriva en topp 5 lista på de roligaste passen men kunde inte bestämma mig så det fick jag skippa. Men kan berätta lite kort om några favoriter!

GRIT strenght är ett av de nyaste koncepten från Les Mills. Ett intervallbaserat styrkepass på 30 min som får dig att se döden i vitögat, typ. Bland det jobbigate jag någonsin gjort, men jäkligt roligt med! Du kör alltså styrka med skivstång eller fria viktplattor i högt intervalltempo. När kroppen var helt jäkla slutkörd så avslutas passet med en 4 min lång sista låt som bestod enbart av upphopp och burpees. I fyra.jäkla.minuter! GRIT ska testas för att man ska förstå vad trötta muskler innebär. Inte avskräckas för det, för skoj vare!

ViPR var ännu en ny bekantskap. Man tränar med ett viktrör (bild 5) och gör diverse  varierade och väldigt annorlunda övningar. Man svingar, kastar, springer och ja, allt möjligt. Det var väldigt roligt att få testa på en annan form av styrketräning, som ger dig möjlighet att göra sånt du inte kan göra med t.ex. en vanlig skivstång. Du är betydligt mer rörlig än under t.ex. ett bodypump-pass och rörelserna är som sagt lite annorlunda motför "vanliga" stykeövningar/rörelser. 

Strip BED. Hörs kanske vad klassen handlar om? En dansklass där det man får chansen att plocka fram sin feminina och sexiga sida. Det stora rörelser, det är höfter, det är rumpa, det är attityd och det är steamy. En stepbräda istället för "en sidenklädd säng med rosor" som instruktören jämförde den med. Och klassen var sjukt rolig! Inte direkt jobbig, men definitivt en egoboost och 45 minuters glädjepiller! På vägen ut mötte jag en gråhårig liten man på typ 60+ som också varit på passet. Hur fränt?? 

RPM är en cykelklass från Les Mills som var det roligaste spinningpasset jag varit på och kanske det troligaste passet på hela helgen. Två grymma instruktörer, varav en har gått och blivit min favorit efter två Nike Blast konvent, riktig grym musik och rolig... koreografi?? Vad sjutton kallar man det man gör under ett spinningpass liksom? Träningsupplägget kan vi säga!

Detta var fyra av de roligaste passen under helgen, även om nästintill alla var svinkul. Andreas Lundstedts föreläsning om sitt liv och att leva med HIV och Kristin Kaspersens föreläsning om att vara stark i sinnet var även de bland det bättre på helgen. Riktigt intressant, inspirerande och underhållande.

Summa sumamarum - En jävligt bra helg! Önskar dock att jag räknat antalet squats, armhävningar och burpees som gjordes under helgen. De flesta av mina pass var styrkepass och just dessa övningar tror jag ingick i varenda ett av dem. Låt oss säga att benen och rumpan fick så de teg under helgen. 

Ses nästa år!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar