måndag 29 april 2013

Äppelpaj med hemmagjord vaniljglass

Lördagslyx - Äppelpaj med vaniljglass!
Hemmagjord vaniljglass är seriöst bland de godaste som finns, fråga Angelica...henne får ja slå på fingrarna när hon är och slickar glassmaskinen ren.


Vaniljglassen gör jag efter detta recept. Heeeeelt underbar!

Äppelpajen blev en enkel smulpaj, så jäkla gott det är alltså! Paj, både i matform och efterrätt, är bland det bästa jag vet och varje gång jag gör en efterrättspaj så undrar jag varför jag inte gör det oftare.

Äppelpaj
Smör
dinkelmjöl
havregryn
lite råsocker
kanel
kardemumma

blanda allt till en bra smuldeg. Tärna eller skiva äpple och blanda med kanel och kardemumma i en ugnssäker form, strö över smuldegen och kör in den i ugnen på 200-250 grader i ca 15-20 minuter.
Och ja...njut!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar