söndag 2 mars 2014

Tekakor

Brunch, brunch älskade brunch! Kan vara bland det godaste som finns att duka upp en stor buffé med bröd, yoghurt, ägg, frukt och bär och bara sitta länge, länge och äta. Denna brunch fanns det vid sidan av det hembakta rågbrödet fanns det även rykande färska och fluffiga tekakor, direkt från ugnen. Eftersom tiden var knapp där på morgonen behövde jag ett recept som inte skulle jäsas i timmar och hittade ett recept på tekakor på min vän Fridas blogg, total jästid på 20 minuter jämför med 1-1 ½ timme på de flesta andra. Det enda jag gjorde var att byta ut delar av mjölet och receptet hittar ni här nedan.





Tekakor (ca 16-18)
50 g jäst
5 dl mjölk
100 g smör
2 msk ljus sirap
1 tsk salt
2 dl fullkornsdinkel
4 dl dinkelsikt
ca 6 dl vetemjöl special

  • Smula jästen i en bunke.
  • Smält smöret och slå på mjölken. Värm till 37 grader (fingervarmt). 
  • Rör ut jästen med en del utav degspadet till allt lösts upp och slå sedan på resten. 
  • Tillsätt sirap och salt. 
  • Tillsätt mjöl lite i taget och arbete ihop en deg pö om pö (Enklast i bakmaskin men går lika bra med elvisp med degkrokar). 
  • Känn dig för med mjölet då alla degar reagerar olika och slå inte på för mycket till en början så den blir torr. Degen får gärna släppa från kanterna men ändå vara ganska seg.
  • Låt jäsa under bakduk i 15 min.
  • Klä plåtar med bakplåtspapper och dela degen i valri storlek och rulla till bollar. Tryck till så det blir runda och ganska tunna kakor (de reser sig mycket i ugnen) och lägg på plåten. Nagga med en gaffel. 
  • Låt jäsa 5 minuter till under bakduk.
  • In i mitten av ugnen på 225 grader i ca 6-8 min.
  • Avnjut dem med gott sällskap rykande färska från ugnen! 
Vetemjöl special använde jag för att få ett ännu luftigare bröd men det går lika bra med enbart dinkelsikt eller vanligt vetemjöl.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar