lördag 29 september 2012

Vadå leva på nudlar?


Mellanmål - Kvarg, mjölk och proteinpulver jordgubb/vit choklad blev tillsammans med kokos, hallon och pumpakärnor en god mellanmålsdrink. Är ju ändå helg, så då dricks det ur vinglas!
Till det en fullkornsskorpa med ost. Angelica  tipsade om dem så jag tänkte att de måste testas, och oj så goda de var! Med ost smakar de som knapriga rostmackor, kalasgott.
Till kvällsmat gjorde jag pizza och till det slängde jag ihop en snabb pizzasallad på kål, lite olja och krydda. Öcken helglyx! "Student my ass!" skrev storasyster när jag mmsade en bild på min middag till henne. Varför leva på snabbmakaroner, nudlar och skogaholmslimpa när man kan leva på så mycket godare grejer??
Botten till pizzan var hittade jag i min favoritkokbok "Hälsokokboken" och var både enkel och god. Jag halverade receptet, tillsatte lite linfrön och bytte ut en del av dinkelmjölet till sojamjöl istället. Mjölmåtten får man gå lite på känsla med då iaf min deg blev lite väl kladdig till en början så jag fick ta mer än vad som stod i receptet.
(4 pizzor) 
25 g jäst
1,5 dl vatten
1 msk olja
1 tsk salt
4 dl fullkornsdinkelmjöl
  • Ugnen på 200°
  • smula jästen i en bunke, värm vattnet till 37° och häll över. Blanda med olja och salt.
  • Tillsätt 3,5 dl mjöl och spara resten till utbakningen.
  • Blanda ihop till en blank och fin deg och låt jäsa övertäckt i 20 min.
  • Ta upp degen, arbeta in resten av mjölet och kavla ut.
  • Lägg på vilken fyllning du vill, in i ugnen i ca 10 min.



















Avslutade kvällen med banan och hallon i ugn, tillsammans med någon bit 90 % choklad som fick smälta över. Åt det tillsammans med en liten röra av kesella, kokos och en nya sukrin för en lite sötare smak. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar