söndag 13 januari 2013

Hamurgebröd, guacamole och mumsröror!

Har en mördartenta i fysiologi på onsdag och dagarna spenderas med konstant plugg. Aldrig har jag varit så effektiv i mitt pluggande och ÄNDÅ tar det aldrig slut. Tentan är på onsdagmorgon och idag är det söndag och jag har fortfarande inte hunnit igenom alla delar. Räknade igår ihop mina anteckningar till ca 30-35 sidor och då har jag som sagt inte kvar att göra. Detta ska sedan tryckas in i skallen på två dagar. Switch life someone? No one? Didn't think so...

Vi fixade iaf till lite lyxfredagsmiddag här hemma. Hamburgare med hembakt hamburgebröd och hemmagjord guacamole, grönsaker och dipp.

Hamburgebröden är jättelätta att göra, receptet finns HÄR.

Guacamole 4-6 portioner (Receptet kommer från hälsokokboken)
½ dl finhackad rödlök
1 finhackad tomat
2 mogna avokador
½-1 pressad vitlöksklyfta
1 msk citronsaft
1-2 krm kajennpeppar
salt och svartpeppar


  • Skala och hacka löken och tomaterna fint. Dela avokadorna och gröp ur köttet.
  • mixa allt till en slät röra och smaka av med citronsaft, kajennpeppar, salt och peppar 



Började söndagmorgonen med en superfrukost. Röror och gegg i mitt hjärta.
Kommer aldrig bli den som äter tacos med allt uppdelad i små högar, den som skär tugga för tugga av potatisen, ringlar ketchup över makaronerna UTAN att blanda (helt obegripligt) eller låter min frukost se ut som ett konstverk. Allt ska mosas, blandas och röras ihop! Så är det.

Denna underbara frukoströra bestod av kvarg, banan, hallon, blåbär, kanel, kokosflingor, melonkärnor, chiafrön, linfrön och pumpakärnor. Munorgasm så det bara skriker om de!
Min dille på kanel is still going strong, lyfter varenda liten frukost. Tillsammans med kokos är det en hitt.

Trevlig söndag!

Uppdatering:
Såhär ska tacos intas! Mölja på ba...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar