torsdag 7 mars 2013

Makarongryta

I skolan var jag en sucker för makarongryta, därför älskar jag detta recept! Väldigt lämplig matlåde-mat med för en annan som är student.

400 g köttfärs
Ca 3 dl fullkornspasta (cotelli gillar jag)
Broccoli efter behag
1 röd lök
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 burk körsbärstomater
2,5 dl matlagningsgrädde
2 msk paprikapulver
1,5 msk spiskummin
Oregano
Salt
Peppar


  • Koka pastan.
  • Hacka lök, vitlök och broccoli och fräs tillsammans i en stekpanna/ större gryta i några minuter.
  • Tillsätt köttfärsen och salta och peppra när den är genomstekt.
  • Hacka chilin och dela tomaterna och tillsätt detta tillsammans med alla kryddor. Låt puttra i 5 min.
  • Tillsätt grädden och låt det puttra ytterligare några minuter.
  • Vänd sedan ned pastan och drag grytan av plattan. Låt grytan sedan stå ett tag så pastan hinner ta smak.


Ät tillsammans med en god sallad!


(Originaleeceptet innehåller även cheddarost och kidneybönor, något jag valt att inte ha i)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar