lördag 2 mars 2013

Matfredag!


Matmässa i Göteborg, sånt som gör systrarna Nilsson helt till sig i trasorna! Montrar med provsmakning och försäljning, skulle lätt kunna äta sig mät om man tog några varv. Ser ju inge vidare ut att stå och trycka i sig smakprov och hur länge som helst...snylt-varning. Men grymt goda saker fanns det! Testade musslor för första gången och jävlar i brallsingen va gott det va! Där hade man gått miste om något, positivt överraskad.

Tyvärr är mycket av maten, så som kött och fisk, väldigt dyrt och matchar inte riktigt studentplånboken. Så någon lax och lammfilé fick vi tyvärr inte med oss hem, även om vi gärna packat väskorna fulla. Men såväl bröd, färska bär, mörk choklad, torkat kött och lakrits från lakritsfabriken. Godaste lakritsen någonsin, lägger band på mig för att inte länsa asken.


Leffe Mannerström

Efter mässan åkte vi vidare in till stan för att testa på en pizzeria jag läst om som tydligen ska vara bra. En liiiiten pizzeria var det, blinkar man så missar man den när man går förbi. Sist jag käkade köp-pizza var i Augusti innan jag flyttade, alltså ett halvår sedan, och kan inte påstå att jag saknat det. Men tanken på en stenugnsbakad pizza fick det att vattnas i munnen så vi tänkte att stället var värt att testa. Och vilka pizzor! Sa till Angelica när vi gick därifrån att jag skulle drömma våta drömmar om den pizzan.
Så tunn botten att de knappt höll ihop, härligt frasiga i kanterna, lagom stora och bara så.himla.goda!!! Inte ofta man kan få i sig en hel pizza och känna sig lagom mätt och slippa den där äckel-mättnadskänslan som infinner sig efter en vanlig flötig pizza. Så är man i Göteborg så sätt upp ett besök på Cyrano på "to do-listan" pronto! Viktoriagatan 30 uppe vid Vasa är det som gäller.




























Tomatsås, vitlök, färska tomater, paprika, färska champinjoner och vinmarinerad oxfilé. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar