söndag 7 april 2013

Banan- och chokladproteinmuffins


En söndag då jag borde försöka plugga lite men nääää, det är roligare att baka tänkte jag då!
Testade en ny sorts muffins som blev kanongoda, gjorde helt utan ägg, trodde jag knappt var möjligt...
Bjöd Angelica på lite eftermiddagsfika i hennes tentaplugg. Orginalreceptet kommer härifrån, men jag gjorde lite ändringar i det och då blev det såhär:

Banan- och chokladproteinmuffins (8 st)

mogna bananer
ca 3 tsk kokosolja (Smält eller ej spelar nog ingen roll, mitt var så pass mjukt så de inte behövdes)
2,5 dl havregryn
3 msk stevia
2-3 tsk kakao
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
ca 1 dl chokladproteinpulver (Jag använda Gourmet Pro, ett långsamt vassleprotein som därmed är lite tjockare i konsistensen och man kan därför inte ha lika mycket. Har man vanligt vassle-protein kan man nog ta i lite mer. Och har man inget proteinpulver går det säkert lika bra med bara kakao, kanske att man får lägga till lite mjöl av valfri sort om konsistensen blir väldigt lös. Dock blir det ju inte nå proteinmuffins då, men ändå en nyttigare muffinsvariant!)
Kokos och kanel (valfritt, går med andra kryddor eller inga alls)


  • Mixa hälften av havregrynet till havremjöl.
  • Blanda ihop alla de torra ingredienserna.
  • mixa bananerna och kokosoljan till en slät smet. Jag tillsatte även lite kanel och kokosflingor i smeten.
  • Blanda ihop banansmeten med de torra ingredienserna och rör samman.
  • Klicka ut i muffinsformar (smeten blir inte rinnig, utan väldigt fast).
  • Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 15-18 min. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar