söndag 7 april 2013

Rostade kikärtor

Testat på ett nytt snacks - rostade kikärtor! Kikärtor är fulla av nyttiga fibrer och proteiner, så kan man byta ut de mot chipsskålen så ja...inte helt fel! För mig som inte tål nötter är det en väldigt fin upptäckt. Och ja, de ser kanske inte så bra ut för ja, jag glömde dem i ugnen... Men lite mindre brända och jag vågar påstå att de blir super, för de är helt okej som brända t om. Hade dock bara en tetra hemma, så jag kunde inte göra ett nytt försök heller. Ska återkomma med ett mer lyckat resultat när jag försökt igen!

Men såhär gör man iaf:

Skölj en förpackning färdigkokta kikärtor (eller koka egna om du är så ambitiös). Låt de rinna av ordentligt och häll dem sedan i en skål och tillsätt lite olja (jag tog rapsolja) och krydda efter smak. Jag tog flingsalt, paprikapulver och chilikrydda. Tacokrydda har jag sett är poppis, det ska jag testa nästa gång. Häll sedan ärtorna på en plåt med bakplåtspapper och in i mitten av ugnen på 200-250 grader i 15-30 min. Ta ut dem och låt dem svalna.
Krydda lite mer efter om mer smak önskas. Och önskar man känna någon annan smak än bränt så glöm dem inte i ugnen helt enkelt!

Skitenkelt, nyttigt och smarrismarri!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar