söndag 7 april 2013

Motiverande bilder och den perfekta kroppen?




Alltså....näe! Det finns jäkligt mycket som får mig motiverad att gå till gymmet men en bild som den här är definitivt inte en av de sakerna. Nog fan ser jag att hon gjort sin beskärda del squats och har ett vältränat ass men det är vad jag ser i den här bilden. Jag förstår vitsen, hon är vältränad. Men det är just utformningen av  bilden som stör mig. Jag älskar motiverande bilder på vältränade människor och peppande texter och ja, det kan motivera mig att gå till gymmet. Jag älskar bilder som utstrålar hälsa och som utstrålar styrka och lite jävlar anamma! Men den här? Låt mig säga såhär, hade jag sett den här tjejen i den här posen med byxorna neddragna framför spegeln på mitt gym, hade jag blivit allt annat än motiverad kan jag säga. Lite smått förvirrad hade nog varit en troligare reaktion. Första gången jag såg bilden trodde jag seriöst att hon hade på sig sådana där "porr-brallor" med hål för skinkorna....På de gym där jag tränar finns det många tjejer som verkligen kan inspirera och motivera mig. Men de är starka, snygga, fokuserade och framförallt - påklädda! 

Så av alla motiverande bilder som finns här i världen, så är det här definitivt inte en av dem som kommer hamna på min motivationboard om man säger så. Den fick mig att lyfta på ögonbrynen första gången jag såg den och min inställning till den har inte förändrats.

När jag ändå pratar om kroppar och motiavtion och grejer så vill jag tipsa om det här inlägget från Erika Kits Göleviks blogg, träningsexpert på topphälsa. Hon pratar om den "perfekta kroppen", ett inlägg jag tycker är bra. Här är lite utdrag ur texten:

"Men… grejen med att gå upp insmord på en scen i liten bikini/badbrallor och posera. Jag förstår det inte…"

" Går det om man värderar sin framgång via spegelbilden och ständigt behöver väga sin mat för att få i sig rätt mängd? Jag har svårt att tro det.
Så vad är det som driver? Strävan efter en perfekt kropp? Och vem bestämmer vad som är perfekt?"

"jag vill liksom kunna njuta av min kropp och allt den gör för mig även när den i andras ögon kanske inte skulle uppfattas som ”perfekt”."

Finner man tillfredsställelse  glädje och motivation i att tävla i t.ex. fitness finns det inga fel med det, det är alltid upp till varje person att välja vad man gör med sitt liv och sin träning. Jag personligen förstår, precis som Erika, inte vitsen med att gå upp på scenen insmord i brunkräm och spänna sig. Det är inte alls vad träning innebär för mig. Men de som viger sitt liv åt detta förstår säkert inte vitsen med massa saker som jag och andra gör heller, så det går ju jämt upp. Smaken är som baken på bruden på bilden - delad. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar