torsdag 25 april 2013

Proteinmuffins med hallonfrosting


Gjorde proteinmuffins med smak av banan och choklad nyligen (här) och idag var det dags igen men med lite små ändringar. Smeten såg precis ut som chokladbollssmet och var nästan lik god, det är ju ändå chokladbollar vi jämför med... Receptet blev dagen till ära på detta sätt.


3-4 skopor (4 x 30 g) whey choklad protein (Jag använder detta)
2,5 dl havregryn
3 msk stevia
1/2 tsk salt
1-2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 mogen banan
2 msk kokosolja
1-1,5 dl kvarg (lätt)
0,75 dl kokos
lite kanel

  • Mixa hälften av havregrynen till havremjöl.
  • Blanda ihop alla torra ingredienser.
  • Smält kokosoljan och mixa sedan ihop olja, banan och kvarg.
  • Blanda ihop banan/kokossmeten med de torra ingredienserna och blanda väl.
  • Klicka i muffinsformar och in i mitten av ugnen i ca 11-13 min. (Se till att inte ha dem inne för länge då de lätt blir torra om de gräddas för länge. Jag tog ut mina efter 13 min och lät dem eftergräddas under en bakduk och de blev lite för torra. Ta hellre ut dem tidigare så behåller de saftigheten!)

Frosting (här är alla mått ungefärliga)
100 g philadelphiaost
0,5 dl kvarg
0,25-0,5 dl värmda hallon (En näve frysta hallon ungefär)
1 krm vaniljpulver
2 msk kokosflingor
lite pressad citronsaft

  • Blanda ihop allt och toppa muffinsarna med frostingen.
  • Extra topping: kokosflingor, kokoschips, kakao....









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar