söndag 19 maj 2013

Backintervaller

Drog iväg ned till parken och körde lite intervaller i en backe där. Hittade en backe som lutade svagt uppåt och blev allt brantare mot slutet - perfekt för intervaller med tempoökning!

Måttade upp backen på ett ungefär till ca 90 m och delade upp backen i 4 delar och tempoökning sker i varje del. Startar alltså relativt lugnt och ökar genom hela backen vid varje "markering" (jag hade olika träd som markerade de olika delarna) till att gå för fullt den sista biten. Gick och joggade lugnt ner till startmarkeringen där jag vänder direkt och körde nästa intervall. Det är alltså inte tänkt att man ska stå och pusta flera minuter mellan varje intervall, utan använda tillbakavägen som återhämtning för att inte gå ner för mycket i puls och tappa tempo i benen.

20 min uppvärmning genom jogg ned till parken.

10 st backintervaller blev det i denna backe

Sedan avslutade jag med 40 grodhopp och 20 utfall uppför denna backe. 
Svårt att fånga brantheten på bild, men brant var den minsann.
Sög nå så grönjävligt i stjärten och låren när jag närmade mig toppen!

Nedljoggen hade fått en elefant att framstå som graciös och smidig - stumma ben efter backarna!!
Avslutade med 2 snabba styrkevarv nere vid en parkbänk innan vätskebristen tog över och jag fick knalla hem innan ja skulle drasa ihop och svimma. 

2x15 dips mot bänk
2x15 armhävningar med fötterna på bänk
2x30 statisk mage med rotation
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar