måndag 20 maj 2013

Chokladkaka med sötpotatis

Dags att testa något nytt igen! Inga a svarta bönor i chokladkakan denna gång utan sötpotatis istället. Och precis som när man bakar med bönor så kommer inte kakan att smaka mat på något vis, jag lovar. Näst projekt är att baka muffins med kikärtor! 

Denna kaka är full av nyttigheter och går därför precis lika bra att äta som efterrätt som till mellanmål. 

Chokladkaka med sötpotatis

1 dl solroskärnor
0,5 dl kokosflingor
0,5 dl havregryn
1 dl grahamsmjöl (eller annat grovt mjöl)
3 msk kakao
3 msk sötning (stevia/sukrin/honung/agave)
2 tsk balpulver
0,5 tsk kanel
1 nypa salt
1 tsk vaniljpulver
1-2 sötpotatisar (beroende på storlek, jag hade en som var väldigt stor)
10 urkärnade dadlar
1 dl vatten
0,5 dl smält kokosolja (ej nödvändigt)
Kakaonibbs (ej nödvändigt - Jag hade det för lite gott crunch i kakan bara)
  • Skala sötpotatisen, dela den i mindre bitar och koka den i ca 20 min tills den är mjuk.
  • Mixa solroskärnor, kokosflingor och havregryn tillsammans med lite honung och blanda sedan ihop med övriga torra ingredienser - Bild 1 (Använder du torr sötning så som stevia ocg sukrin så tillsätt den här, använder du honung/agave så avvakta med den!)
  • När potatisen kokat klart så mixa den tillsammans med dadlarna och vatten till en jämn smet (Här tillsätter du honungen/agaven om du använder det som sötning) - Bild 2
  • Rör ner potatissmeten med de torra ingredienserna och tillsätt eventuellt kokosoljan och kakaonibsen - Bild 3
  • Smaka sedan av smeten och tillsätt mer kakao och sötning efter smak om det behövs.
  • Smörj en form och bröa den med t.ex. kokos eller havregryn.
  • In i ugnen på 200 grader i 10-15 min.
  • Låt svalna och kyl den i kylskåpet innan du äter för godast smak.
I originalreceptet användes 2 dl mandlar istället för solroskärnor, kokosflingor och havregryn som jag använde. Pga min nötallergi var jag tvungen att improvisera där alltså! Tillsatte lite honung när jag mixade min blanding för lite mer sötma som jag nog förlorade vid att inte använda mandlarna. Så de tre första ingredienserna går alltså precis lika bra (kanske bättre t om) att byta ut mot 2 dl malda mandlar. Men för er som precis som jag är nötallergiker är detta ett bra alternativ! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar