torsdag 29 augusti 2013

Hem är där de jag älskar bor ❤

Att vara tillbaka i Göteborg och att börja skolan är skönt på många sätt, vardag och rutiner har sin charm det med. Och givetvis alla människor här nere som man saknat under sommaren, de gör det så lätt att komma tillbaka. Men alltså denna sommar hemma har varit en av de bästa somrarna på länge, trots att jag egentligen mest bara varit just hemma. Men det är det som är det fina, när man bor här nere uppskattar man lugnet där hemma på ett helt annat sätt. Lugnet som förr gjorde mig uttråkad har den här sommaren fått mig att slappna av på ett sätt jag inte trodde var möjligt. 

Vi har en sommarstuga som ligger sisådär 10 min från vår lägenhet. Så är det att bo i en liten by, det skiljer knappt en kvart mellan centrum och att komma ut på landet... Där finns knappt någon mottagning så internet är uteslutet och vi springer som tättingar för att leta täckning i ett försöka prata i telefonen utan att det bryts. Sjön ligger runt knuten och likaså den täta barrskogen med sina oändligt många stigar och skogsvägar, fåglarna kvittrar och det luktar sommar. Och det bästa av allt, det är så stilla. 

Vi bor i stugan hela somrarna, eller iaf mamma och pappa. Jag och Angelica brukar bli rastlös och vill ner på byn, centrum 10 min bort ni vet... Men inte den här sommaren. Sitter man i en lägenhet resten av året, åker man inte hem för att stänga in sig i en ny!
Jag har njutit av att återigen flyga fram över de mjuka stigarna i skogen, av att sitta på en sten i ett hallombuskage och plocka litervis med hallon, av att dricka morgonkaffe med mamma i solen på bryggan och att kliva upp sådär olagligt tidigt för att jobba och se dimman och solen över sjön. Rysa av den tidiga morgonkylan och undra om något verkligen kan vara så vackert. 

Alla tvång, alla stress och all press lämnade jag på västkusten. Jag har tagit sommaren som den kommit, njutit av varje minut och landat i mig själv. En planerad dag på gymmet har byts mot en skön långpromenad eller en dag på stranden och det har blivit ett antal vinglas mer än vanligt om man säger så. Men attans så hälsosamt för själen, och jag kan glatt se tillbaka på den här sommaren med en härlig känsla i magen - världens finaste Hälsingland, Edsbyn. Hemma ❤ 








"Jag ska aldrig nå'nsin glömma att det vackraste som finns
är när kvällen lugnt och stilla sveper in
till sången av en Hälsingevind" - 
Engmans Kapell 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar