fredag 30 augusti 2013

Grund filmjölkslimpa

Bakat mitt andra bröd för denna vecka då vi hade fil som var på inne på sluttampen i kylskåpet. Jag har hittat mitt favoritbröd då det är sådär löjligt lätt att göra, bara slänga ihop och in i ugnen och ingen jäsning eller så behövs. Något som också är bra med detta bröd att det går att variera i all oändlighet efter smak och tycke, och jag utgår numera från en grund och sen så åker det jag känner för för dagen, ned i bunken!

Andra varianter på limpan finns här och här.

Grund filmjölkslimpa (175 grader i 70-75 min)
3 dl havregryn
1 dl havremjöl (eller ytterligare 1 dl dinkel)
2 dl fullkornsdinkel
1 dl linfrön
2 tsk bikarbonat
2 msk kanel/brödkryddor
4 dl filmjölk
2 msk honung



Sedan går det att ha i lite vad man vill. Jag brukar ha t.ex. Mandel (eller andra nötter för de som tål), pumpakärnor, solrosfrön, sesamfrön, havrekärnor och söta med olika saker så som äpple, morot, aprikoser...bara fantasin sätter gränser! 

Dagens bröd gjordes efter min grund och så tillsatte jag 1/2 dl sesamfrön, 1 dl hackad mandel, 6 msk hemmagjord granola, 1 dl keso, 1 liten riven morot och 1 rivet äpple.

Granola
Fiberhavregryn
krossade linfrön
sesamfrön
kokos
pumpakärnor
solroskärnor
havrekärnor
krossad mandel
kanel
honung
rapsolja
vatten

Jag brukar ta drygt 3 dl havregryn som bas och ungefär 1 dl av alla olika frösorter, där går det precis som med brödet att använda det man gillar eller det som finns tillgängligt hemma. Jag smaksätter min granola med rikligt med kanel, någon-några matskedar honung och sen en liten mängd rapsolja och drygt 1 dl vatten för att binda samman den. Sprid ut på granolan på en plåt och rosta i ugnen på 175 grader tills den är gyllenbrun och knaprig, se upp så den inte blir bränd! Tid är svårt att säga, det har visat sig vara helt olika på ugnar, men minst 15-20 min iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar