måndag 16 september 2013

Inspireras av andra och hitta dig själv

Idag passerade bloggen 30 000-gränsen för sidvisningar, väldigt roligt! Antalet läsare har ökat drastiskt sen jag startade bloggen för snart ett år sedan och bloggen har gått från att ha haft ganska få antal sidvisningar till att i dagsläget snitta på 400-500 visningar per dag! Förväntar mig nästan en inbjudan till bloggawards snart...Nä, kanske inte men det är riktigt kul att se att folk kikar in här och låter sig inspireras. Jag får även jättefin respons på det jag gör och det värmer otroligt mycket, det innebär att jag inte är helt ute och cyklar i mitt hälsotänk. Extra roligt är det när det titt som tätt dyker upp kommentarer från helt okända människor som letat sig hit, det innebär att bloggen och det jag skriver om sprider sig till fler än min egen bekantskapskrets eller bekantas bekanta. 

Jag är själv en blogg-nötare av hög rang och vet inte hur många bloggar jag följer stadigt varje dag. Jag älskar att inspireras av andra och allrahelst läser jag de bloggar som delar min syn på vad hälsa står för. Därför får man mer än gärna lämna en kommentar och en länk till sin egen blogg (om man har någon) när man tittar in här så jag får ännu mer att läsa och ännu fler att inspireras av! 

Det här med att äta "rent" är något jag den senaste tiden tagit till mig mer och mer. Jag har alltid undvikit halvfabrikat och liknande men har numera även börjat sålla bort saker så som smaksatta proteinpulver och produkter med onaturliga eller för mig okända ingredienser. Jag har insett att protein får jag i mig ändå utan att behöva dricka shaker och liknande och i de smaksatte varianterna (de som jag använt) så är det såklart någon form av sötningsmedel (OBS! Det finns bättre om sämre och naturliga/onaturliga sötningsmedel.) Jag säger inte att proteinpulver är dåligt bara för det, jag har fortfarande en påse som står som troligtvis kommer användas någon gång ibland vid t.e.x bakning, men varför skulle ett pulver i proteinform med sötningsmedel vara bättre för mig än naturliga proteinprodukter som jag vet att jag får i mig tillräckligt av ändå? Jag tror (med stöd från evolutionen och allt det där) att människan existerade och levde innan tillskott, måltidsersättningar och diverse dieter fanns? Eller? Återigen säger jag inte att alla dessa produkter, som t.ex. proteinpulvret är dåligt, jag säger bara att det inte är nödvändigt för alla. En annan anledning är att det kostar pengar och jag hellre vill kunna unna mig andra hälsoprodukter. Jag älskar att testa diverse nya superfoods/mjöler/fröer/barer osv och kan traska runt i evigheter i hälsokostbutiker och läsa om alla spännande produkter. Hälsokost kostar ofta mycket pengar det med, och som student med begränsad ekonomi kan jag inte köpa allt jag skulle vilja. Då kom jag på att om jag tyckte det var värt att lägga alla dessa hundralappar på diverse proteinpulver, så kan jag ju hellre unna mig att lägga de hundralapparna på spännande hälsoprodukter! 

Något annat jag också tycker är roligt, de är att läsa på diverse "low carb"-produkter och liknande i affären. T.ex. choklad utan socker men smaksatt med malitol? Ett ämne som i för hög dos kan vara laxerande...njaa, känns sådär. Eller lowcarb-glass som för att dra ner på kalorierna har den mest obegripliga innehållsförteckningen som finns. Det är ibland en djungel bland våra varor i affärerna och det krävs ibland att man är ordentligt påläst för att veta vad det är som faktiskt står där på innehållsförteckningen. Är du osäker så gör som jag - googla! Och enligt mig så kan man hellre välja att äta den goda gräddglassen då och då med socker och grädde, än att hitta ett substitut med massa tillsatser för att kunna moffa i sig glass jämt och ständigt. 

Jag väljer numera (till största del) att hålla mig till produkter och livsmedel vars ingredienslista går att uttala och där ingredienserna är sådant som man till stor del kan hitta i sitt eget skafferi. I dagens samhälle jagar vi efter att sänka kaloriinnehållet så mycket det går på det mesta nästan, men till vilket pris? Att vi istället proppar i oss diverse onaturligt och kemiskt framställda ämnen, det reflekterar inte lika många över då man skippar ingredienslistan och går direkt på energiinnehållet. Jag kommer inte med någon pekpinne och säger vad som är rätt och vad som är fel, jag berättar min syn på det hela och motiverar de val jag gör. Det är skillnad på att inspireras av andra till att bli ditt bästa jag än att låta något eller någon annan styra dina val och kanske bli någon du inte är. Du behöver inte haka på alla nya trender kring mat, du behöver inte halsa en shake på väg från gymmet och du behöver inte köpa hem de där svindyra fettförbrännings-kapslarna. Du kan om du vill, men du behöver inte. Det är det viktigaste att komma ihåg - du bestämmer!

Tänkte länka till några utav mina favoritbloggar. Det här är kunniga tjejer som vet vad de pratar om och som precis som jag talar för balans här i livet. Det är rent och gott ätande, inga dieter och inga konstigheter. Det är fokus på att må bra inifrån och ut och att vara trygg i den man är och älska sig själv. Det är för mig ren och skär inspiration. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar