tisdag 1 oktober 2013

Rågbröd

Bakade två limpor igår, en utifrån mitt vanliga recept och ett testade jag med nytt mjöl och lite ny smaksättning i form av rågmjöl och brödsirap. Det resulterade i ett gott och ganska mustigt bröd, även om det påminner lite om de andra bröden jag brukar göra. Om inte annat till utseendet. Men smakerna är lite annorlunda som sagt. 

Kommer snart göra ett inlägg gällande sötning i bröd och flingor och vad man ska de upp med när man handlar och hur viktigt det är att läsa innehållsförteckningen på en produkt. 

Rågbröd
1 dl havregryn
1 dl havremjöl
3 dl rågmjöl (jag använde finmalet, funkar säkert bra med grovmalet också)
1 1/2 dl dinkelsikt
1 msk fiberhusk (Eller lite mer mjöl)
1 dl linfrön
1/2-1 dl solroskärnor 
1 tsk brödkryddor
1/2-1 tsk salt
2 tsk bikarbonat
Klippta/skurna Aprikoser (efter smak, jag använde ca 1 dl)
4 dl filmjölk
1/2 dl brödsirap 

• blanda ihop alla torra ingredienser.
• tillsätt aprikoser, filmjölk och brödsirap och rör ihop till en smet. 
• smöra och bröa en avlång form, töm i smeten och grädda sedan i mitten av ugnen på 175 grader i ca 70 min.
• låt brödet vila lite under bakduk. 

OBS! Bakar du med solroskärnor och bikarbonat så sker det en reaktion som gör att solroskärnorna blir gröna (syns lite på bilden nedan). Det är inget farligt och brödet är inte gammalt, så don't worry. 
Till frukost idag gjorde jag en varm macks på detta bröd med kalkon, prästost och oregano - funkade fint! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar