tisdag 19 november 2013

Chokladpepparkaka

Imorgon drar min kurs i organisk kemi igång och därmed har jag två veckors helvete framför mig...Därför hade jag en terapidag i köket med massa bakning.

Det blev sockerfria chokladbollarhavrekakorbönbrownie och en mjuk chokladpepparkaka.
Receptet till den sistnämnda kakan hittade jag här men jag gjorde lite ändringar efter eget tycke, mitt recept finns här nedanför.

Chokladpepparkaka
50 gram smör
2 ägg

1 dl svarta bönor (ordentligt avrunna)
6-8 dadlar
ev. 1 msk honung
1 dl mandemjöl
1 msk kokosmjöl
1 ½ dl mjölk
2 msk kakao
2 krm vaniljpulver
2-3 krm pepparkakskydda
1 tsk bakpulver



  • Smält smöret och låt det svalna lite. 
  • Mixa ihop bönor, dadlar, ägg, smör, mjölk och honung. 
  • Rör ihop alla torra ingredienser i en separat bunke och vänd sedan den blandningen i bunken med vätskan/blöta blandningen. Rör tills du får en slät smet. 
  • Kläd en form med aluminiumfolie (jag använde en avlång sockerkaksform) och töm i smeten.
  • Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i ca 35 min. 
  • Låt svalna, tippa den ur formen och ringla eventuellt lite smält mörk choklad över kakan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar