söndag 10 mars 2013

Söndagens mat i bilder



Bananpannkaka (Ägg ihoprörd med en mosad banan) tillsammans med keso, kvarg, färska blåbär, hallon, kanel, kokosflingor och kokoschips.




Rostade lite müsli. Fiberhavregryn, krossade boveteflingor, pumpakärnor, solroskärnor, krossade linfrön, sesamfrön, melonkärnor, havrekärnor, kokosflingor rörs ihop med kanel, rapsolja och vatten. Bred ut på en plåt och rosta i ugnen på 175 grader, rör om med jämna mellarum. Tid skiftar lite beroende på ugn, så håll koll! Men runt 20 min. 


Bestämde att jag var sugen på paj, så jag slängde ihop en grönsakspaj och ja, jag slog huvudet på spiken måste jag faktiskt säga. Mums blev den!

Pajdegen
Smör
Lättkvarg 
Fullkornsdinkel
Sojamjöl
Grahamsmjöl

Återigen följde jag inget recept, så man får testa sig fram med mängder för en bra degkonsistens. Inte för torr och inte för fet ska den vara. Delar den på sig och smular = för torr, klibbar den fast på händerna = för kladdig. Tryck ut i en form och nagga med en gaffel. 
Förgrädda i ugnen i ca 10 min på 200 grader.

fyllning
Champinjoner
Röd paprika
Zucchini
Broccoli
haricot verts
tomat

Stek champinjoner och röd paprika tillsammans i en stekpanna. Tillsätt sedan resterande grönsaker förutom tomaten så att allt blandas. Detta behövs mest bara blandas, inte stekas. 
Fyll pajskalet med grönsaksblandningen och strö över tomaten.

Äggstanning
3 ägg
för mycket mjölk (höhö, den blev lite för lös men de gick ändå!)
salt
peppar
vitlökskrydda
franska örter

Häll äggstanningen över grönsaksblandningen.

Topping
Riven ost
Avokado
Haricot verts

toppa allt med riven ost, skivad avokado och lite extra haricot verts. 

In i ugnen på 175-200 grader i ca 30 min.
Servera med en sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar