söndag 5 maj 2013

Ännu en kladdkaksvariant

Testade en ny kladdkaksvariant i förrgår och den blev väldigt god, lite mousse-liknande i konsistensen. Slår inte bön-brownien som är min ohotade favorit hittills, men däremot föll den storasyster bättre i smaken som inte är lika förtjust i den mörka och kraftiga smaken i bön-brownien. Den här går toksnabbt att svänga ihop! Receptet hittade jag här men gjorde lite ändringar då jag inte kan äta mandelmjöl.

3 ägg
10 dadlar
1 dl kokosflingor
1 dl kokosmjöl
1/2 dl havremjöl (malda/mixade havregryn)
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
1/2 dl kokosolja
1 dl mjölk


  • Mixa samman dadlar och kokos i en matberedare. 
  • Tillsätt alla torra ingredienser och mixa ytterligare. 
  • Tillsätt ägg, kokosolja och mjölk och kör till en slät smet.
  • Häll eller snarare kladda ut smeten i en smörad form (min smet hade en mousse-konsistens och var inte särskilt rinnig).
  • In i ugnen på 175 grader i ca 8 min. 



Ber om ursäkt för de dåliga bilderna. Mobilkameran ville inte samarbeta riktigt....
(innan den åkte in i ugnen)






Kladdkaka med bananglass (mixad fryst banan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar