torsdag 15 augusti 2013

God frukost och mystiska magsmärtor

Ursäkta om det kanske inte är den finaste matbilden jag bjuder på denna dag, men tog den i all hast innan jag måsta käka för jag skulle iväg och jobba. Den här frukosten var bara så god! 

Varm macka på grovt surdegsbröd med rökt skinka, färsk mozzarella och oregano. Till det en smoothie på banan, frysta hallon, havremjölk, kokosgrädde och några mandlar. 

Något som tyvärr inte var lika roligt var att jag i bilen på väg till jobbet fick sådana fruktansvärda magsmärtor (var nog inte frukosten i sig som de var fel på) att jag hemma i lägenheten ramlade ihop gråtandes på toagolvet med 10 min kvar tills jag skulle befinna mig på jobbet...panik! 

Fick tag på någon i personalen och sjukskrev mig med kort varsel, något jag hatar att göra då det känns som man sätter alla andra i skiten. Men ibland har man inget val tyvärr. Fosterställning i sängen och med värmekudde på magen slocknade jag i ytterligare 4 timmar och mådde lite bättre när jag vaknade. 

Det är inte första gången jag får ont i magen, de senaste två veckorna har jag haft ont fler dagar än jag inte haft det tror jag. Varför är fortfarande ett mysterium men jag lurar på vad det kan bero på! Jag är inte känslig mot någon speciell mat, förutom typ vetemjöl och det undviker jag alltid så gott det går så det är det inte. Tror att problemen till största del består av stress och ojämna mattider. Min kropp är van att äta regelbundet ca 5-6 gånger per dag, och när kag t.ex. Jobbar kväll har jag ätit lunch innan jobbet och kvällsmål när jag slutar, vid 22-tiden. Däremellan ett snabbt litet mellanmål på jobbet bara. Och när jag jobbar morgon så får jag ofta stressa i mig frukosten, och för mig som alltid äter rejäl frukost kan det bli lite mycket och för kraftigt för magen att jobba så tidigt på morgonen. Det är oftast då smärtorna börjar med, och sen håller det i sig under dagen. Då spelar de ingen roll vad jag äter nästan, då får jag ont av allt...

Ojämna jobbtider, sommaren snart slut, tillbaka till Göteborg, skolan börjar...Det finns ofta omedvetena stressmoment som påverkar kroppen. Plus att jag alltid ätit snabbt, jag måste alltid tänka på att äta långsamt för att inte slänga i mig maten. 

Magen är en av våra mest oförutsägbara delar på kroppen, just för att det är så svårt att sätta fingret på vad det är som är fel. Ont i benet, foten eller nacken? Går relativt enkelt att diagnosticera. Magen? Kan som sagt variera från ena dagen till den andra och påverkas av hur vi mår i övrigt. Inte direkt så att man helt plötsligt börjar halta för att det är stressigt...

Sista jobbardagen imorgon och hoppas att allt aka återgå till det normala sen igen. Mitt tips när det gäller magproblem är att skriva ner hur och vad man äter och hur kroppen reagerar, så kanske man kan se ett mönster och diagnosticera sig själv :) 

Ta hand om kroppen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar