tisdag 3 september 2013

Raggmunk

Igårkväll blev det raggmunk här hemma, första gången jag lagar det och oj så gott det blev! Raggmunk är en sådan där rätt som jag saknar från skoltiden då vi aldrig ätit det hemma. Perfekt mat för en student också, billigt och gott! Pannkakssmet med riven potatis i princip.

Raggmunk (ca 10 st)
2 ägg
4 dl mjölk
1 dl dinkelsikt
1 dl fullkornsdinkel
1 tsk salt
700-800 g potatis (eller ca 8 normalstora potatisar)

  • Skala potatisen och riv den, hälften grovt och hälften finrivet.
  • Vispa ihop mjöl, salt, mjölk och ägg till en jämn smet. 
  • Tillsätt den rivna potatisen och rör ihop.
  • Stek i stekpanna, gör dem inte alltför stora. Jag använde mig av en stor såsslev när jag öste smeten i pannan och fick då perfekt storlek på dem.

Äts helst med lingonsylt och keso om jag får bestämma! Apropå keso så har jag gjort en rolig upptäckt här nere i Göteborg. Folk har höjt på ögonbrynen när jag sagt att jag äter keso till blodpudding! Lingonsylt och keso liksom, det har ju alltid varit standarden i skolan och jag tror inte att någon hemifrån ifrågasätter den kombon? En klasskompis testade det iaf och hon tyckte att det varit jättegott, så helt dum är vi inte uppåt i landet, höhö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar