fredag 25 oktober 2013

Mitt kök-mässan

Förra veckan var det lakrits- och delikatessfestivalen, idag var det mitt kök-mässan! Älskar allt knalla runt och provsmaka saker och fynda godsaker och annat till bra priser. På dessa mässor är det ofta lokala producenter sin ställer ut också, vilket gör det hela ännu roligare. Allt känns väldigt genuint och fräscht. 

Det bästa med dagen var att vi fick chansen att laga mat med Tommy myllymäki! Startstrucked? jo men typ. Var ju som nervösa småflickor och flinade  som de två fån vi är när han provade våran beurre blanc (!!) och tyckte det smakade bra. Japp, Tommy myllymäki har lärt oss laga beurre blanc idag, som vilken vanlig fredag som helst.
85 procent smör i den såsen...smörjer själen kanske? Hoppas kunskapen sitter kvar för de här är något att skryta med att kunna tillaga! Sås till lax för mig är oftast kvarg och avokado och grejer... 
Drog ned medelåldern rätt rejält i den matlagningklassen. Det var vi och pensionärerna. Inte illa pinkat av två 21-åringar att tillaga sin första beurre blanc! 

Mitt kök sverigeresan bjöd på goda grejer, bl a siklöja och en äppelmust med is utsågat direkt ur torneälven! Inga isbitar med vatten från kranen här inte. 
Detta resulterade dagen i: tre kokböcker, grillbestick, en tidningsprenumerstion, roliga köksredskap, sockerfria chokladrutor (smakar som delikatobollar) och en smarrig fetaost. Utöver det massvis med goda smakprov i magen! En redigt fin dag må jag säga! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar