söndag 1 december 2013

Kycklingpaj

I fredags bjöds det en kycklingpaj här hemma som är bland det godaste jag ätit i pajväg på länge! 

(Tandpetarna är bara för att märka ut Angelicas hörn som är utan fetaost...)

Pajdeg 
Har tyvärr inga mått, jag har gjort det ganska många gånger nu så jag går bara på känsla tills jag fått rätt komsistens på min deg. Lättarbetad och inte kletig så den fastnar, men absolut inte så pass matad med mjöl så den blir torr. I min deg har jag iaf detta:

Rumsvarmt smör
Kvarg
Fullkornsdinkel/grahamsmjöl
Salt


Fyllning
Stekt kyckling 
Stekt bacon
Broccoli
Svamp
Paprika
Creme fraiche 
Fetaost 
Salt
Peppar
Timjan
Riven ost

• tryck ut degen i en pajform och nagga med en gaffel. Förgrädda på 200 grader i ca 10 min.
• tärna stekt kyckling och bacon oxh hacka alla grönsaker. Blanda ihop med creme fraiche och smulad fetaost och krydda efter smak. 
• fyll pajskalet och strö över riven ost. Grädda i mitten av ugnen tills pajen fått färg, ca 20-30 min. 
• servera med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar