tisdag 7 januari 2014

Baconlindad- och fetaostfylld kyckling

Firade nyår tillsammans med ett fint gäng vänner där en trerätters stod på menyn i form av skagentoast till förrätt, fetaostfylld kyckling med pressad potatis till varmrätt och till efterrätt en av mina absoluta favoriter - cheesecake! En trerätters som satt fint i kistan. 

Kycklingen var något jag inte ätit förr och hur god som helst så jag bestämde mig för att laga den till mamma och pappa sista kvällen hemma i byn innan det var dags att ta nattåget tillbaka till västkusten.

Baconlindad- och fetaostfylld kyckling (4 portioner)
4 kycklingfiléer 
1 pkt fetaost
2 pkt bacon
1 lätt creme fraiche 
1 paprika/chili creme fraiche
1 kruka färsk basilika 
Chilipulver
Svartpeppar
Salt

• Snitta upp kycklingfiléerna på mitten och fyll dem med smulad fetaost.
• Krydda filéerna med salt, peppar och chilikrydda.
• Linda in kycklingen i bacon och stek den sedan i en het panna på båda sidor så att bcsonet får lite färg.
• Lägg sedan kycklingen i en smord ugnsform. 
• Blanda ihop de två creme fraicherna och tillsätt hackad basilika (jag använde i princip en hel kruka).
• Om det blev någon fetaost kvar så smula den över kycklingen i formen. Slå sedan på creme fraîchen så all kyckling täcks. 
• In i ugnen på 225 grader i ca 30-40 min.

Servera med t ex någon form av potatis eller ris och en rejäl sallad. 

Bon appetit! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar