tisdag 14 januari 2014

Laxröra med bönpasta

Efter en lång dag i skolan utan någon riktig lunch (en slut, en banan och en riskaka kan vara min mest tragiska matlåda nånsin...), var det skönt att komma hem och få äta god och riktigt tillagad middag. Hade en färdigstekt lax i kylskåpet så jag slängde ihop en snabb laxpasta av det som fanns hemma som blev väldigt god. Pastan jag åt är en bönpasta fjord på sojabönor som smakar är precis som vanlig pasta i konsistensen och även väldigt likt i smaken. Mer om det längst ner i inlägget!

Laxpasta 
1 laxfile
Hackad paprika
Hackad broccoli
Bladspenat
1 liten skvätt matlagningsgrädde
Smulad fetaost
Valfria kryddor

Bönpasta eller vanlig pasta (spagetti, lunguini eller tagliatelle helst). 

Koka upp vatten och sätt pastan på kokning. 
• Hacka broccoli och paprika och fräs i en stekpanna. 
• Tillsätt sedan laxen i tärningar och stek den allternativt låt den bara värmas om den som i mitt fall redan var stekt.
• Slå på en skvätt grädde och smula i fetaost efter smak. 
• krydda med valfria kryddor, jag hade salt, peppar, vitlökspulver och lökpulver. 
• När pastan är klar så skölj den och Skå tillbaka den i kastrullen. Töm sedan laxröran i pastakastrullen, tillsätt bladspenaten och blanda väl. 
Enjoy!  
 


Bönpasta
Pasta gjord på sojabönor och Mung bönor. 

Bönpasta som allternativ till pasta är jättebra ur många avseenden! Den är rik på protein och fiber men har ett lågt kolhydratinnehåll (största skillnaden motför vanlig pasta som främst är en kolhydratkälla). Den är även helt glutenfri, vilket gör att även gluten allergiker eller någon med känslig mage kan njuta avvek god pasta! Givetvis är den ekologisk med, vilket gör den bra även ur miljösynpunkt. 

Priset är förstås lite dyrare än vanlig pasta och ligger runt 35-40 kr för en förpackning som innehåller bara 200 g. Vanlig pasta innehåller som bekant oftast 1-2 kg. Finns att köpa i flera hälsokostaffärer eller på nätet. För mina läsare hemma i Edsbyn så kan jag meddela att jag även hittade denna pastan på hälsokosten på söder när jag var hem i jul, så den går att få tag på där med! 

Hoppas ni alla blir lika positivt överraskade av denna pasta som jag blev! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar