torsdag 23 januari 2014

Godaste tomatsoppan

Tomatsoppa har en förmåga att kunna smaka typ konservburk och krossade tomater typ om den inte är bra tillagad eller om det är just en färdig variant man köper på burk. Den här soppan gjorde två klasskompisar när vi hade demonstrationsdag i skolan och det var den godaste tomatsoppa jag smakat! Så nu slog jag äntligen till och lagade den, och resultatet blev snabbt enkelt och supergott!

Tomatsoppa (4 portioner)
1 gul lök
1 ½ vitlöksklyfta
800-1000 g krossade tomater alternativt samma mängd färska eller hälften/hälften. 
1 dl vatten
1-1 ½ dl grädde
2 msk grönsaksbuljong (eller två tärningar)
salt
peppar
en nypa socker

  • Hacka lök och vitlök och fräs det i en kastrull på låg värme tills löken är mjuk och lite genomskinlig (inte brännas!). 
  • Tillsätt de krossade tomaterna och om du har färska tomater så hacka dem i mindre bitar innan du slår dem i kastrullen. 
  • Slå på vatten och tillsätt grönsaksbuljongen och kryddorna. 
  • Låt puttra under lock i ca 20 min. 
  • Mixa soppan med en stavmixer tills soppan blivit slät och rör i grädden. 
  • Servera gärna tillsammans med en klick creme fraiche och gärna något tillbehör vid sidan av, jag valde att servera soppan med vitlöksbröd. Vitlökssmöret gjorde jag på smör, vitlök och hackad persilja som jag sedan bredde på en skiva rågbröd och körde in dem i ugnen på 175 grader i ca 10 min så att smöret fick smälta och brödet bli lite krispigt. Min kompis Frida gjorde denna soppa för ett tag sedan och hon valde istället att servera med quesidillas.
Hoppas det ska smaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar