tisdag 21 januari 2014

Korvstroganoff

En av mina favoriträtter är något så simpelt som korvstroganoff. Alltid när jag är hem ber jag mamma göra det, för även om jag såklart kan göra de själv med är de extra gott att få det lagat till sig. Som med allt annat! 

Korvstrogsnoff är en rätt som finns i en miljon upplagor, allt från den gräddiga min mamma gör till den tomatsåsbaserade man fick i skolan. Båda svingoda men så olika! Igår gjorde jag en variant som innehöll lite av båda delarna.

Korvstroganoff (4-5 portioner)
En halv falukorvsring
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
500 g krossade tomater
2,5 dl matlagningsgrädde
Ca 1 msk senap
Ca 1 msk tomatpuré
2 tsk chilisås
Maizenaredning
Färsk persilja 
Salt
Peppar

• Hacka lök och vitlök och bryn lätt i en större stekpanna eller gryta.
• Strimla korven och tillsätt den i grytan och låt den fräsa en stund.
• Slå på krossade tomater och matlagningsgrädde.
• Tillsätt senap, tomatpuré och chilisås, smaka av och tillsätt mer om det behövs.
• Salta, peppra och tillsätt hackad persilja.
• Servera med ris och en god grönsallad. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar