fredag 7 februari 2014

Blåbärskaka med Kokostosca

Ikväll bakade jag något som fick smaklökarna att dansa av glädje, en blåbärskaka med Kokostosca. Detta är i hem nyttigt variant utan jag valde att göra tvättäkta go'fika från ett recept ur en av mina favorittidningar Hembakat.
 
Ändringar jag gjorde:
  • Jag körde med siktat dinkel av den enkla anlednigen att jag i princip aldrig har vetemjöl hemma (förrutom special till brödbak) då min mage inte är något fan av vete. Dinkelsikt är ett vitt mjöl det med och fungerar precis lika bra!
  • Istället för strösocker i kakan använde jag kokossocker. Kokossocker har en kolaktig ton i smaken och alla har kvar alla sina vitamner, mineraler, aminosyror och enzymer, vilket raffinerat socker inte har. Kokossocker har även ett lågt GI i jämförelse till vanligt strösocker. Jag har aldrig bakat med kokossocker och var därför nyfiken på hur det skulle funka och det funkade precis lika bra som med vanligt socker, mängdmässigt och så. 
  • I toscan använde jag råsocker istället för strösocker då det bruna sockret gör sig bra i en kola enligt mig. 

Istället för att strö blåbären över och få smeten och blåbären i två lager så blandade jag ner blåbären direkt i smeten, därav den mörka färgen på kakan. Eller ska jag vara helt ärlig tappade jag formen när den skulle in i ugnen så de var lika bra att blanda allt för de var redan en blå sörja av allt, höhö. Men det gick precis lika bra! Fick man blåbärssmak i hela kakan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar